กว่า 40 ปีที่แบรนด์นี้ถือกำเนิดขึ้น ปรัชญาการออกแบบของ KX ที่มุ่งมั่นให้ผู้ขับขี่ระดับกลางจนถึงผู้เชี่ยวชาญขึ้นสู่จุดสูงสุดของโพเดียมยังคงไม่เปลี่ยนแปลง ปรัชญานี้ได้ช่วยให้ Kawasaki ประสบความสำเร็จในสนามแข่งขัน โดยเฉพาะในคลาส 250cc 4 จังหวะที่มีการแข่งขันสูง ซึ่งรถแข่งของ Kawasaki สามารถคว้าแชมป์ AMA Supercross และ Motocross มาได้มากที่สุด
หลังจากได้รับการอัปเกรดครั้งใหญ่ในปี 2020 และ 2021 การปรับปรุงเพิ่มเติมส่งผลให้ประสิทธิภาพเพิ่มขึ้นอย่างเห็นได้ชัด การอัปเดตเครื่องยนต์ทำให้รถทรงพลังขึ้นในทุกช่วงรอบ ขณะที่ยางใหม่และการปรับตั้งระบบกันสะเทือนช่วยเพิ่มความคล่องตัวในการเข้าโค้ง ทำให้เวลาในแต่ละรอบดีขึ้น และ KX250 กลายเป็นอาวุธเด็ดในสนามแข่ง
Stronger performance across the rev-range translates to quicker lap times and better holeshot performance.
Narrower pitch for the intake valves (37 mm >> 35.5 mm) coupled with increased clearance at the valve seats delivers increased cylinder-filling efficiency and improved combustion for increased peak performance. The valves themselves are smaller (ø32 mm >> ø31 mm), which contributes to cylinder-head/valve-seat reliability while enabling the tighter valve pitch. Piston crown revised to match the valve size and pitch changes.
Downdraft-style intake duct is straighter, and the upstream injector is repositioned from above to below the duct. These changes further contribute to increased cylinder-filling efficiency, which adds to peak performance.
Magneto rotor with an increased moment of inertia (9.5 kg·cm2 >> 10.0 kg·cm2) contributes to racer-friendly power delivery.
Revised material for the clutch pushrod (steel >> steel cap + aluminium shaft) results in lighter clutch operation.
Based on feedback from Kawasaki’s factory racing efforts in AMA Supercross, a longer 1st gear makes it easier to use in a greater number of situations. 2nd gear ratio was also fine-tuned to offer a smooth transition from 1st to 3rd gear.
Connecting rod big-end bearing crush height was increased, contributing to reliability and durability. Revised main holding circuit relay contributes to general reliability.
Front and rear suspension setting updates contribute to improved cornering. On corner entry, greater front-end feedback contributes to a more planted feel. Increased ground-holding performance makes it easier to hold a chosen line through the corner. After exiting the corner, revised rear suspension settings contribute to stronger acceleration.
Dunlop MX33 tyres offer increased traction to match the engine’s increased power. (Brazilian-market models use Pirelli Scorpion MX32 tyres, as before.
Wider 110/90-19 rear tyre (previously 100/90-19) contributes to increased rear wheel traction as well as a greater planted feeling. (Brazilian-market models use a 100/90-19 rear tyre, as before.
Revised footpeg design is 5 mm wider (front-to-rear) and positioned 3 mm rearward, offering excellent grip, superb feel, and making it easier to weight the pegs.
The new design (with aluminium instead of steel brackets) is also lighter. Along with the weight-saving changes to the suspension, they offer 430 g in savings, which help offset the larger (and heavier) rear tyre.
มิติรถ | |
---|---|
ความยาว | 2,190 mm |
ความกว้าง | 820 mm |
ความสูง | 1,270 mm |
ระยะฐานล้อ | 1,485 mm |
ระยะห่างจากพื้น | 345 mm |
ความสูงเบาะนั่ง | 960 mm |
น้ำหนักรวม | 108 kg |
น้ำหนัก (ไม่รวมของเหลว) | 102.9 kg |
ความจุถังน้ำมันเชื้อเพลิง | 6.2 litres |
สมรรถนะ | |
---|---|
กำลังเครื่องยนต์สูงสุด | - |
กำลังเครื่องยนต์สูงสุดพร้อมแรมแอร์ | - |
แรงบิดสูงสุด | - |
เครื่องยนต์ | |
---|---|
ประเภทเครื่องยนต์ | 4-stroke Single |
ระบบหล่อเย็น | Liquid-cooled |
ขนาดกระบอกสูบ x ช่วงชัก | 78.0 x 52.2 mm |
ปริมาตรกระบอกสูบ | 249 cm3 |
อัตราส่วนกำลังอัด | 14.1:1 |
ระบบจ่ายเชื้อเพลิง | Fuel injection (ø44 mm x 1) |
ระบบหล่อลื่น | Forced Lub. Semi-dry sump |
ระบบสตาร์ท | EL. Starter |
ระบบจุดระเบิด | Digital DC-CDI |
ระบบขับเคลื่อน | |
---|---|
ระบบขับเคลื่อน | Chain |
ระบบส่งกำลัง | 5-speed, return |
อัตราทดขั้นต้น | 3.350 (67/20) |
อัตราทดเกียร์ 1 | 2.154 (28/13) |
อัตราทดเกียร์ 2 | 1.733 (26/15) |
อัตราทดเกียร์ 3 | 1.438 (23/16) |
อัตราทดเกียร์ 4 | 1.235 (21/17) |
อัตราทดเกียร์ 5 | 1.045 (23/22) |
อัตราทดเกียร์ 6 | - |
อัตราทดสุดท้าย | 3.846 (50/13) |
ประเภทคลัตช์ (หลัก) | Wet multi-disc, manua |
ตัวถัง | |
---|---|
ประเภทเฟรม | Tubular, semi-double cradle |
ระบบกันสะเทือนหน้า | ø48 mm inverted telescopic fork with adjustable compression and rebound damping |
ระบบกันสะเทือนหลัง | New Uni Trak with adjustable dual-range (high/low-speed) compression damping, adjustable rebound damping and adjustable preload |
ระยะยุบล้อหน้า | 314 mm |
ระยะยุบล้อหลัง | 316 mm |
มุมแคสเตอร์ | 28.0° |
ระยะเทรล | 118 mm |
มุมเลี้ยว (ซ้าย/ขวา) | 42° / 42° |
ยางหน้า | 80/100-21 51M |
ยางหลัง | 110/90-19 62M |
เบรกหน้า | Single disc |
คาลิปเปอร์ (หน้า) | Dual-piston |
เบรกหลัง | Single disc |
คาลิปเปอร์ (หลัง) | Single-piston |